martes, 25 de noviembre de 2014

10 idees clau: ensenyar la competència oral a classe

LECTURA DEL LLIBRE10 IDEES CLAU: ENSENYAR LA COMPETÈNCIA ORAL A CLASSE


Aquest primer semestre a l'assignatura de Comunicació Oral, Escrita i Digital una de les tasques que hem hagut de realitzar ha estat la de la lectura del llibre "10 idees clau:Ensenyar la competència oral a classe. Aprendre a parlar en públic" els autors del qual són la Montserrat Vilà Santasusana i el Josep M. Castellà.
Un cop feta la lectura, hem hagut de sintetitzar les idees més essencials que ens presenta el document.


La finalitat d'aquest llibre és resoldre les qüestions següents, que trobem a l’introducció:
“Per què és tan important parlar en públic? I com és possible que s’ensenyi tan poc? De fet, es pot ensenyar? I, en cas afirmatiu, com fer-ho?”


L’estructura està basada en respondre 10 qüestions mitjançant 10 idees clau. Aquestes 10 idees s’agrupen en tres grups que presentarem a continuació:


1- Per un ensenyament sistemàtic i planificat de l’oralitat.
Dins d’aquest apartat, hi trobem la idea que, encara que per norma els humans creiem que a l’escola s’ha d’aprendre a escriure i a llegir, pensem que aprendre a parlar és un element quotidià i no és així. A l’escola, hauríem de dedicar la mateixa quantitat d’hores a ensenyar a escriure i llegir que a parlar. Gairebé tothom sap parlar, però gairebé ningú sap parlar bé i enfrontar-se a una presentació en públic.  
Les dues primeres idees claus són les encarregades de desenvolupar aquest apartat.


2-La competència oral: parlar és molt més que pronunciar paraules.
Com ja hem dit anteriorment, parlar bé és quelcom complicat i en les idees clau tres,quatre,cinc i sis el llibre ens remarca alguns dels elements vitals que cal tenir en compte per tal d’expressar-se bé oralment.


3-Com ensenyar la competència oral: orientacions didàctiques i activitats per a classe
Un dels principals problemes pels quals la competència oral no es treballa més a l’aula és a causa de la poca preparació dels docents en el moment de desenvolupar aquest element. En les últimes idees del llibre, és a dir, la set, la vuit, la nou i la deu se’ns presenten diferents activitats les quals es poden realitzar per tal de facilitar l’aprenentatge de l’expressió oral dins de la pròpia escola.


Com podem observar, les preguntes plantejades a l'inici del llibre es van responent al llarg d’aquest de manera molt detallada.


Aquest llibre  ens permet conèixer tots els detalls que s'han de tenir en compte a l'hora de parlar en públic. Algunes de  les dificultats que podem tenir i com superar-les. Sabem que és ben cert que molta gent, la majoria, tenen problemes quan han de parlar en públic. Si haguessin llegit aquest llibre, tindrien quasi tota la informació necessària per poder posar-la en pràctica i millorar qualitativament la seva competència oral. La principal idea que hem tret a partir de llegir les primeres 10 idees clau sobre la competència oral a classe, és que s'aprèn molt sobre aquest tema que preocupa tant a tanta gent. Parlar en públic sempre ha estat complicat degut a la no excessiva autoconfiança i que posa nerviós ràpidament. Gràcies a tenir més coneixements del tema, esperem que tots els nostres companys puguin treballar  això al màxim,  ja que és un element a tenir en compte a la vida de tot mestre. .


Creiem que aquesta activitat té molta relació amb l'assignatura i que gràcies a ella hem pogut aprendre i descobrir coses que a priori semblen bàsiques però que mai abans havíem treballat.


Aquí us hi adjuntem una imatge de la portada del llibre ja que creiem que és una lectura que pot captar el interès de qualsevol persona:
comptoral.jpg


Finalment us adjuntem un enllaç d’un video que presenta algunes de les idees clau desenvolupades al llarg del llibre:



3 comentarios:

  1. Personalment crec que és un llibre que hauría de ser de lectura obligatoria durant la secundaria tant pels alumnes com pels professors.

    ResponderEliminar